Double click Indonesië 20132011
13 juli 2013
Om 6.00 uur vanochtend zaten we al aan het ontbijt om om 6.30 uur de taxi te nemen naar Gambir Station voor onze trein naar Yogyakarta. De trein had een half uur vertraging, maar vervelen deden we ons niet. Over het spoor kwamen massa's mensen aangerend om nog een trein te halen. De spoorwegpolitie jaagde ze weer op tijd van het spoor als er een trein aan kwam, maar hielp ze ook al lachend het perron op. Iedereen blijft hier gewoon lachen.

Om 8.30 uur vertrok de trein. We hadden de meest luxe klasse geboekt, maar als de trein er bij ons zo uit zou zien, was hij al lang vervangen. We hadden wel lekker veel beenruimte. De koffers pasten niet allemaal in de rekken, maar die zetten we gewoon in het gangpad en dat mocht ook allemaal gewoon.
Het eerste stuk ging langs de krottenwijken van Jakarta. De mensen wonen bijna tot op het spoor. Een triest gezicht. Daarna ging de reis verder langs ontelbare rijstvelden waar nu ook rijst geoogst werd. Ook zag je overal mensen de rijst uit de planten slaan. Zwaar werk in deze hitte. Als lunch aten we lekkere nasi goreng en mie goreng en voor Joris waren er zelfs gewoon chickennuggets.

Hoe verder we richting Yogyakarta kwamen hoe groener en bergachtiger het werd. Ontzettend mooi. Nooit geweten dat er zo veel tinten groen bestaan. Helaas begon het toen we bij de mooiste rijstterrassen aankwamen erg hard te regenen. De regen stroomde over de raampjes. Hier hebben we helaas dus geen foto's van. Het lukte ons nu ook allemaal weer om wat te slapen.
De machinist haalde de verloren tijd goed in en om 15.30 uur kwamen we aan op het station van Jogyakarta. Hier was een taxi snel geregeld en ook nog een stuk goedkoper dan in Jakarta. Al snel waren we in het hotel en hier hadden ze gelukkig het extra bed voor de kinderen al wel klaar staan. En wat een mooie en ruime kamers met een badkamer waar je thuis jaloers op zou zijn.
Intussen is het flink gaan regenen en hebben we op onze kamer met z'n allen koffie en thee gezet met een stuk spekkoek er bij terwijl we een film kijken en het verslag bijwerken. Hopenlijk wordt het zo meteen weer droog zodat we naar Malioboro Street kunnen wandelen om nog wat te gaan eten.