Om iets na elf uur vanochtend stapten we op de trein naar Kyoto. Daarna nog een stukje met de metro. Toen we het metrostation uitliepen merkten we meteen hoe heet het vandaag was. Het werd uiteindelijk 36 graden met een nog hogere gevoelstemperatuur. Kyoto ligt niet zo ver van Osaka vandaan, maar je stapt wel meteen een andere wereld in. Hier is tussen de moderne gebouwen door het oude Japan veel meer bewaard gebleven. We checkten in bij ons hotel, het Guesthouse Sanjyotkakura Hibiki en daar kregen we twee mooie ruime kamers en niet onbelangrijk met heerlijke zachte matrassen. Wel even wat anders dan de harde planken waar we de afgelopen week op geslapen hebben. Ook hier weer een badkamer met allerlei gekke snufjes, zoals een mini televisie boven het bad en een klein keukentje. Hier houden we het wel weer drie nachten uit.
Tegenover het hotel aten we als lunch een lekker broodje bij een bakker. Wat hier in Japan opvalt is dat er eigenlijk geen criminaliteit is. Fietsen staan vaak niet eens op slot en het valt gewoon op als je een keer een politieauto hoort. Als mensen ergens aan het eten zijn dan laten ze gerust hun handtas of mobieltje op tafel liggen als ze naar de wc gaan en niemand komt er aan. Bij ons zou het dan allang weggehaald zijn. Toen alles op was gingen we op pad naar de Nishiki Market. Weer een overdekte markt, maar wel een hele leuke met een prachtig gekleurd glazen plafond. Overal weer eetkraampjes met onder andere de bekende rode gefrituurde octopusjes met een ei in hun kopje en alles wat je maar met matcha (groene theepoeder) kunt maken. Schattige kleine handgemaakte snoepjes en nog veel meer. En overal leuke kleine winkeltjes met mooie eetstokjes, waaiers en andere prularia. Joris werd nog uitgedaagd om met stokjes kleine harde sojaboontjes op te pakken, wat hem met gemak lukte.
Nadat we een tijdje op de enorme markt hadden rondgekeken liepen we verder. We staken een brug over een ondiepe rivier over met aan de oevers ook weer oude houten Japanse huisjes. Daar in de buurt zagen we de eerste tempel al liggen, de Yasaka Shrine. In een klein straatje met houten huisjes stapten we een café binnen om een lekker koud biertje te drinken. Heerlijk met dat hete weer.
Weer een stukje verderop liepen we door een gate naar de Kennin-ji tempel. Er was vanochtend een festival geweest in Kyoto en er waren daardoor nu ook veel mensen traditioneel gekleed.
Vlak na deze tempel liepen we Gion binnen. Gion is de oude geishawijk van Kyoto. Je kunt hier geishakleding kopen of huren en als je geluk hebt kom je hier ook echte geisha's tegen. We zagen toen we de wijk inliepen eerst weer een pagode van vijf verdiepingen. Daarna liepen we door een wirwar van straatjes met mooie oude houten Japanse huisjes, totdat we bovenaan een trap kwamen waar we mooi uitzicht hadden op de wijk Gion. Wat een prachtig oud stukje Japan, maar wat was het hier ook ontzettend heet. Wat koud drinken en een lekker matcha softijsje brachten wat verkoeling. We liepen wat winkeltjes in en uit en ook in deze wijk zagen we de mooie poort van de Kiyomizu-dera tempel die helaas zelf in de steigers stond.
We hadden intussen een flink stuk gelopen in de hitte en we besloten om met de bus terug te gaan naar ons hotel. Daar rustten we lekker even uit bij de airco. Tegen zeven uur gingen we op pad om een restaurant te zoeken. De temperatuur was heerlijk nu de zon onder was. De izakaya was gisteren prima bevallen en ook vanavond vonden we er weer een. Deze keer een typisch Japanse met lage tafels en banken. Gelukkig wel met een verlaging in de grond voor onze benen, zodat we niet helemaal op de grond hoefden te zitten. We bestelden weer allemaal lekkere gerechtjes die al knielend door het personeel voor ons op tafel werden gezet. Waaronder truffelrisotto die aan tafel werd bereid in een uitgeholde Parmezaanse kaas die was verhit en die daarna in de hete olie nog een keer werd doorgebakken. Heerlijk. Ook de dunne lapjes ossenhaas en rosbief vielen goed in de smaak. We dronken er bier en Sangria bij en alles bij elkaar was het misschien nog wel lekkerder dan gisterenavond. Daarna op de kamer nog even de foto's uitzoeken van vandaag en dan lekker slapen. We willen morgen een beetje op tijd op om de grootste hitte voor te zijn.