Double click Indonesië 20132011
21 juli 2013
Wat een geweldige dag vandaag. Vanmorgen liepen we in het donker richting de haven. De schipper kwam ons al met zijn scooter tegemoet om te wijzen waar zijn boot "de Ferrari" lag. Een mooi smal bootje met houten drijvers aan beide zijden en een buitenboordmotor. We kregen allemaal een plankje om op te gaan zitten en om 6.00 uur vertrokken we in het donker uit het haventje de zee op. Al snel zagen we de zon opkomen achter de bergen. Alleen al deze zonsopgang op zee was de moeite waard.
Terug in het hotel kregen we nog een echt ontbijt en dit was weer heel erg lekker. Daarna begon om 10.00 uur onze tour door de Noordkant van Bali. Hiervoor hadden we al een taxi geregeld en deze keer hadden we een heel relaxte chauffeur. Eerste stop was de Brahma Arama Vihara, een heel erg mooi Boeddistisch klooster, met zelfs een kleine replica van de Borobudur.
Er waren misschien wel honderd van deze bootjes op het water en al snel zagen we de eerste dolfijnen. Wat een geweldig gezicht. Terwijl de meeste bootjes er acher aan sjeesden zocht onze schipper juist de ruimte op en niet voor niets, want regelmatig kwamen er dolfijnen vlak langs ons af gezwommen en soms zelfs gesprongen.

Op een gegeven moment gingen er al veel bootjes weer terug, maar wij gingen gewoon door. We vaarden ruim anderhalf uur en op het laatst kwam er zelfs een hele groep vlak voor ons bootje langs. Wat een super mooie ervaring om deze dieren hier in het wild te zien. De boot werd midden op zee stil gelegd en we kregen hier een ontbijtje van gebakken banaan en thee, echt genieten. Daarna gingen we weer richting de haven. We hadden echt geluk gehad met deze schipper en hij kreeg dan ook een welverdiende fooi.
Hierna reden we verder naar de vlakbij gelegen Banjar hot springs. Deze vonden we eigenlijk een beetje tegenvallen. Misschien leuk om te zien als de Balinezen hier een ritueel uitvoeren, maar nu lagen er eigenlijk alleen westerse toeristen in de baden. Bovendien, wie heeft er nu zin in zo'n warm water met deze hoge temperaturen.
We hadden het dan ook al snel gezien en gingen verder naar Munduk. We gingen steeds hoger de bergen in en onderweg zagen we de meest prachtige terrasvormige koffie- en theeplantages tegen de berg aan liggen. We lieten onze chauffeur nog even stoppen om te kunnen fotograferen en filmen.
Voorbij Munduk ligt de Munduk waterval. Aan het begin van het pad stond: waterval over 500 meter. Dit was natuurlijk weer een heel stuk verder. Afstanden en tijden inschatten is hier niet echt hun sterkste punt. Het was wel een hele mooie wandeling tussen het groen, met stromend water er tussen door. Weer de mooiste bloemen en tussen twee bomen een gingantisch spinneweb met een spin ter grote van je hand. Aan het einde zagen we de hoge waterval gelegen liggen midden tussen het groen. Erg mooi. Je kon tot vlakbij de waterval komen en wat was die nevel daar lekker, want het was intussen weer erg warm geworden.
Snel wat koud drinken gekocht en weer de auto met airco in. Steeds hoger met de mooiste uitzichten. Na een tijdje kwamen we aan bij de tweelingmeren Danau Tamblingan en Danau Buyan. Bij de eerste stopten we bij een uitzichtspunt. Ook hier was het weer prachtig. We dronken hier wat en aten wat chips.
Daarna weer verder op weg naar het volgende meer het Danau Bratan. Onderweg zagen we ontzettend veel apen zitten aan de kant van de weg. Bij het Bratan meer gingen we naar de watertempel Pura Ulun Danu Bratan. Deze tempel lijkt wel te drijven op het meer dat tussen de bergen in ligt. Een erg mooie ligging dus en heel fotogeniek. De rest er omheen vonden we ontzettend kitscherig in toeristisch. Het begon ook licht te regenen, dus na een paar foto's gingen we weer naar de taxi.
We kwamen weer langs de apen en nu stopte onze chauffeur op een parkeerplaats. Gelukkig scheen hier de zon ook alweer. Hier konden we de apen goed zien. Er waren ook een heel stel kleintjes en in de bossen tegen de berghelling aan zaten er nog veel meer. We hebben een hele tijd staan kijken en lachen om de capriolen van deze beesten en toen vonden we het wel genoeg geweest voor vandaag.
Onze chauffeur bracht ons netjes terug naar Sawah Lovina en onderweg pikten we nog even onze schone was op. We aten een lekker bord spaghetti als lunch en daarna doken we weer snel het zwembad in totdat het echt helemaal donker werd.

's Avonds zijn we weer bij het strand gaan eten bijj een gezellig uitziende tent met live muziek. Helaas moesten we ruim anderhalf uur wachten en toen viel het eten ook nog zwaar tegen. Een toetje hebben we dan ook maar overgeslagen en we zijn in ons complex zelf nog een lekkere Bintang en cocktails gaan drinken.