22 augustus 2022
Gisterenavond hadden we de koffer alweer ingepakt, dus na een laatste ontbijtje met uitzicht op het zwembad en de wijngaard vertrokken we. Nog één keer de steile slingerweg af tussen de olijfbomen door. Wat hebben we hier genoten. Na een uurtje kwamen we aan bij stad Lucca. We konden onze auto gemakkelijk parkeren net buiten de stadsmuren en door een poort in de stadsmuur liepen we zo het oude centrum in. Weer een hele andere stad dan die we tot nu toe  gezien hebben. Het was natuurlijk nog vroeg, maar wat een rust en ruimte hier. Je ziet hier ook heel veel fietsers, maar wij gingen lekker lopen. Al snel kwamen we uit bij de Piazza Napolone. Een mooi plein met grote oude bomen en omringd door prachtige oude huizen. Op één van de terrasjes hier dronken we koffie en daar aten we een lekker croissantje bij. Dit zaakje brandt zijn eigen koffie. Hij was heerlijk, dus kochten we een zakje voor thuis.
Hierna liepen we verder via de gezellige winkelstraat Via Fillungo. Ook hier weer mooie oude huizen in geel en oranje roze en overal mooie steegjes aan weerszijden. We zagen ook een straatartiest een zandsculptuur maken van drie labradors. Echt knap. Het centrum is niet zo groot en aan de andere kant kwamen we weer uit bij een poort in de stadsmuur. Hier vlakbij zagen we ook een kanaaltje dat door Lucca stroomt met aan beide kanten mooie pastelkleurige huizen. Ook alweer zo'n mooie plek. Op weg naar het volgende plein zagen we een hoge toren waarop gewoon bomen groeien. We liepen er niet naar toe, daar vonden we het veel te warm voor.
In plaats daarvan liepen naar de Piazza dell'Anfiteatro. Dit was vroeger een echt Romeins amfitheater. Nu is het een prachtig plein met nog wel de vorm van een amfitheater. De oorspronkelijke poorten waardoor de gladiatoren naar binnen kwamen zijn er nog wel, maar het plein wordt nu helemaal omgeven door winkeltjes en restaurants met gezellige terrassen. Hier dronken we een koud drankje voordat we verder gingen.
De laatste stop was de Piazza San Martino met de prachtige kathedraal van Lucca. We liepen hier ook even naar binnen en ook deze kathedraal was weer overweldigend groot en hoog. Terug op de Piazza del Napoleone aten we een lekkere lunch op één van de terrassen. Intussen was het weer 31 graden geworden. We waren blij dat we zo vroeg naar Lucca waren gegaan. Snel liepen we weer naar de auto en we tankten nog even voor een prijs waar we in Nederland op dit moment alleen maar van kunnen dromen. Daarna gingen we op weg naar onze volgende bestemming La Spezia. We verlieten het mooie Toscane en reden Ligurië binnen.
Na een uurtje rijden kwamen we aan bij de affittacamere Casa Dane vlakbij het station van La Spezia. We kregen hier een mooie kamer en we konden de auto vlakbij parkeren in een privé garage die ze voor ons geregeld hadden. Na het inchecken kochten we op het station alvast treinkaartjes voor morgen en daarna liepen we het stadje in. Heel even begon het te regenen. We schuilden bij een ijssalon en aten daar een lekker ijsje. Echt geen straf. Gelukkig was het al snel weer droog en liepen we door een mooi parkje naar de haven. Hier konden we over een voetgangersbrug naar de andere kant van de haven waar we een mooi uitzicht hadden op de vissersbootjes en op La Spezia. Daarna vonden we het tijd voor een apperetivo, zoals de Italianen dat noemen. Erik een Birra Moretti en Anne een Aperol Spritz. We kregen er lekkere hapjes bij van het huis, ook dat schijnt hier de gewoonte te zijn. Wij kunnen daar wel aan wennen :)
We hadden daarna alleen niet zoveel honger meer, dus aten we een pasta en lasagne. Dit zijn in Italië eigenlijk voorgerechten, maar voor ons vanavond meer dan genoeg. Morgen gaan we van hieruit met de trein en de boot Cinque Terre ontdekken.