Vandaag stond een dagtrip naar Kamakura aan zee op het programma. We  kochten een dagkaart en hiermee namen we de trein. Na twee keer overstappen kwamen we aan bij het station in de buurt van de brug naar het eiland Enoshima. Het verhaal gaat dat hier vroeger een draak in een grot woonde die op jacht ging naar kleine kinderen die hij opat. Toen verscheen de godin Benten, een van de goden van het Geluk. Zij haalde de draak over om met haar te trouwen als hij geen kinderen meer op zou eten. De draak stemde hier uiteindelijk mee in. Het eiland Enoshima staat helemaal in het teken van de draak en de godin Benten. We liepen de brug over naar het eiland en wat was het heet zo in de volle zon. In de verte op het eiland zagen we de vuurtoren ook al liggen.
Via een smal winkelstraatje liepen we verder. Hier kochten we meteen ook wat souvenirtjes. We konden kiezen om met weer ontzettend veel trappen omhoog te klimmen op het eiland of te betalen voor drie roltrappen. We zijn intussen al die trappen hier in Japan echt beu, zeker in deze hitte, dus kozen we voor de roltrappen. Bovenaan de eerste roltrap kwamen we bij een tempeltje met een mooi uitzicht op de zee en op Kamakura. Ook na de tweede roltrap zagen we weer een klein tempeltje.
Na de derde roltrap kwamen we terecht in een tuin met een prachtig Chinees paviljoentje. Hier dronken we even wat en toen liepen we naar de vuurtoren, de Sea Candle. Een moderne vuurtoren waar we met de lift omhoog gingen naar een platform. Door de ramen heen hadden we al een mooi uitzicht, maar we konden ook nog met een trap verder omhoog. Hier was geen glas rondom, dus was het uitzicht nog veel mooier. Het was prachtig helder weer rondom Kamakura. Helaas lag Mount Fuji een flink stuk verderop wel in de nevel, zodat we hem niet konden zien. We zagen wel een flink aantal haviken onder ons zweven. Ze leken wel stil te hangen in de lucht. Wat mooi om dat van bovenaf zo te kunnen bekijken.
Hierna liepen we door een smal winkelstraatje verder. Joris en Anouk kochten er een schaafijsje waar ze zelf siroop op mochten gieten. We liepen weer verder en tussendoor hadden we mooi zicht op de hoge rotsen van het eiland waar de golven tegenaan sloegen. Uiteindelijk kwamen we aan bij de grot van de draak die helaas vandaag gesloten was. Langs een ander pad aan zee liepen we naar de brug die we terug overstaken naar Kamakura.
Daar gingen we eerst lunchen. We aten lekkere hamburgers en BLT sandwiches met een lekker koud biertje en fris erbij. Toen we wat waren afgekoeld liepen we naar het kleine stationnetje waar we weer op een treintje stapten.
In de buurt van de Hasedera tempel stapten we uit. Alweer zo'n mooie tempel, maar ook hier met veel trappen. Voor de tempel was een mooie Japanse tuin met weer overal kleine beeldjes die ook hier zijn neergezet voor zieke of overleden kinderen. Ze geloven erin dat die kinderen nog te klein zijn om een goed karma op te bouwen voor een volgend leven. Vandaar de beeldjes. In de tempel zelf stond een prachtige grote vergulde Boeddha.
We liepen toch de trappen maar weer op en bovenaan hadden we een mooi uitzicht op de zee en Kamakura. Toen we naar beneden liepen kwamen we ook daar ontzettend veel kinderbeeldjes tegen. Niet zo mooi aangekleed en versierd als die van gisteren, maar ook deze keer indrukwekkend.
Toen we helemaal beneden waren liepen we door de Japanse tuin naar de andere kant van de tempel. Daar zagen we de ingang van een grot. Hier konden we alleen gebukt doorheen. Hier stond het helemaal vol met piepkleine beeldjes van de godin Benten. Deze grot bleek aan haar gewijd te zijn.
Intussen was het al bijna half vijf en we wilden de Big Buddha nog zien waar Kamakura bekend om staat. Joris had vorig jaar een klein beeldje van deze boeddha voor ons meegebracht dus we konden hier echt niet weggaan voordat we deze gezien hadden. Ondanks de hitte stapten we stevig door en daar stond ie ineens voor ons. Wat een megagrote boeddha en ook een hele mooie. Deze groene bronzen Buddha is de tweede grootste van Japan. Hij stond eerst binnen in een tempel, maar deze tempel werd meerdere keren verwoest door tyfonen en tsunami's. Aleen de boeddha bleef gespaard. Uiteindelijk besloten ze om maar geen nieuwe tempel meer te bouwen. Aan een muur zagen we ook nog twee gigantische slippers hangen. De slippers van deze Boeddha.
Via nog een souvenirwinkeltje waar Anouk mooie eetstokjes kocht liepen we terug naar het treinstationnetje en twee overstappen en anderhalf uur later waren we terug bij het hotel. Erik en Anouk besloten om nog een keer Japanse Curry te gaan eten. Joris en Anne haalden een broodje bij de Subway en onderweg naar het hotel nog wat bier en wijn. In het hotel kletsten we nog lekker even na over onze reis en zochten we de foto's van vandaag uit. Morgen de laatste dag van deze geweldige reis.