26 augustus 2022
Het heeft vannacht enorm geregend en gewaaid en vanmorgen waaide het nog steeds flink. We gingen daarom eerst maar eens op ons gemak ontbijten en wat een geweldig ontbijtbuffet hebben we in dit hotel. Ontzettend veel keuze en lekkere koffie. Wat willen we nog meer. Intussen zagen we de bewolking tussen de bergen steeds meer afnemen, dus besloten we het 125 jaar oude bergbaantje naar de Schynige Platte te nemen. Deze vertrok gewoon vanaf het stationnetje van Wilderswil, bij ons om de hoek. We zaten hierin op houten bankjes en de ramen konden een stuk open, zodat we goed zicht hadden. Het bergbaantje wordt door de locomotief omhoog geduwd de steile bergwand op. Hij maakt hierbij 67 bochten en gaat door vier tunnels en dat met een geweldig uitzicht. De ene keer op ruige bergtoppen, dan weer door een bos en met tussendoor steeds uitzicht op de stad Interlaken met aan de ene kant de blauwe Thunersee en aan de andere kant de nog blauwere Brienzersee. Al met al deed hij er iets meer dan een uur over om bovenaan te komen bij de Schynige Platte op 1976 meter hoogte.
Bij alweer een schattig stationnetje stapten we uit en we hoorden een stukje verderop de Alpenhoorn blazers al. Ook Erik mocht dit even proberen. Best nog lastig, maar het lukte hem vrij aardig.
Daarna liepen we naar het Panoramarestaurant. Op het terras namen we een drankje met een lekker stukje gebak en apfelstrudel erbij. Intussen was de bewolking echt bijna helemaal verdwenen en hadden we weer uitzicht op de bergen en de besneeuwde top van de Jungfrau. We hadden niet verwacht dat we zo hoog zouden gaan en dat we zo'n mooi uitzicht zouden hebben. Het was weer heerlijk genieten zo in het zonnetje.
Hierna liepen we weer terug naar het station en voordat we instapten zagen we nog Edelweiss bloeien. Best wel bijzonder, omdat ze bijna uitgeroeid waren. De afdaling ging iets sneller en in vijftig minuten bracht het bergbaantje ons weer naar beneden.
Terug op het station van Wilderswil namen we de trein naar Grindelwald. Een gezellig dorpje dat in de winter een echt skioord is met uitzicht op de Eiger. Door het dorp liepen we naar de gondelbaan om naar Grindelwald First te gaan. Je kunt tussendoor twee keer uitstappen, maar dat deden wij niet. Wij gingen in één keer omhoog en wat een mooi uitzicht hadden we onderweg weer op de verschillende bergtoppen en gletsjers en onder ons op groene dalen met berghutjes, koeien en schattige huisjes. In de winter skiën ze hier naar beneden, nu zagen we mensen een stuk op skelters en steppen naar beneden gaan.
Boven aangekomen zagen we dat het toch weer steeds bewolkter werd en voelden we de eerste druppel al. We liepen daarom snel naar de First Cliff Walk. Hier loop je over een ijzeren loopbrug aan een klif op een enorme hoogte waar je beneden je de diepte inkijkt en om je heen een ontzettend mooi berglandschap ziet met een prachtige waterval die naar beneden dendert.
Aan het einde van deze boardwalk kun je nog naar een uitkijkplatform lopen 45 meter boven de grond met aan het einde een glazen plaat. Helaas begon het net voordat we dit uitkijkplatform hadden bereikt flink te regenen dus gingen wij eerst vlug het restaurant binnen. Hier namen we eerst koffie en toen het bleef regenen ook maar een biertje, wijntje en een lekkere borrelplank. Toen het even wat minder regende liepen we toch maar even snel naar het uitkijkplatform. Ondanks de bewolking en de regen hadden we van hieraf toch een geweldig uitzicht en eigenlijk had de bewolking ook wel wat. Die gaf toch ook wel een hele bijzondere sfeer op deze hoogte.
Het begon toch weer harder te regenen, dus namen we de gondel weer terug naar beneden. Nu zagen we ineens door de regen allerlei watervallen langs de bergwanden naar beneden stromen die er op de heenweg nog niet waren. Het was schijnbaar ook tijd voor de vele koeien onder ons om gemolken te worden, want ze kwamen hiervoor netjes naar hun stal toegelopen. Weer terug in het dal liepen we nog wat winkeltjes in en we aten in een restaurant met ook hier weer uitzicht op de bergen. Daarna namen we de trein terug naar Wilderswil waar we in het hotel nog een drankje namen en een dobbelspelletje deden. Een gezellige afsluiting van alweer zo'n topdag in Zwitserland.