28 augustus 2022
Wat hebben we toch een mazzel met het weer. Vooraf was er echt heel erg slecht weer voorspeld hier in Zwitserland en toch hebben wij iedere dag mooi weer. Ook vandaag scheen de zon weer heerlijk, dus na het ontbijt besloten we het laatste stuk hier in de Jungfrau Region te doen dat we nog niet hadden gedaan. Daarvoor namen we eerst de trein naar Lauterbrunnen en hier stapten we over op de trein naar Wengen met onderweg weer prachtig uitzicht op de verschillende gletsjers en op Lauterbrunnen. We zagen ook nog een aantal van de 72 watervallen van het Lauterbrunnen dal. Wengen zelf was een mooi skidorpje, alleen bereikbaar met de trein of de gondel. We keken nog wat rond in de winkeltjes en liepen toen naar de gondelbaan. We konden meteen instappen en de gondel bracht ons naar Männlichen. Ook alweer zo'n mooie plek met geweldig uitzicht.
Bij Männlichen stapten we weer in een andere gondel die ons aan de andere kant weer naar beneden, naar Grindelwald, bracht. Onder ons het skigebied van Wengen. Hier vindt ook altijd de bekende afdaling plaats. Nu was alles natuurlijk mooi groen en overal stonden koeien te grazen. Je hoorde de koeienbellen dan ook al van verre.
Hier bovenaan was ook weer een stationnetje en wij namen hier de trein naar Kleine Scheidegg, hier waren we de eerste dag ook begonnen. Al snel konden we overstappen op de trein naar Lauterbrunnen en zo zagen we alle uitzichten nog een keer, maar dan nu de andere kant op.
In Grindelwald stapten we weer over op een andere gondel, de Eiger Express. Een enorme gondel waar wel 26 personen in kunnen zitten. Het was erg rustig dus hadden wij hem voor onszelf. De gondel bracht ons in een kwartiertje naar de Eiger. Een enorm steile rotswand die voor heel veel bergbeklimmers een echte uitdaging is en wij snappen waarom. Bovenaan gekomen hadden we een mooi uitzicht op de Eiger gletsjer. We waren er echt heel dichtbij. Met dit mooie uitzicht aten we onze lunch op het panorama terras en zelfs op deze hoogte was het heerlijk in het zonnetje.
Aangekomen in Lauterbrunnen namen we de bus naar de Trümmelbachfalle. Dit is de enige onderaards toegankelijke gletsjerwaterval ter wereld. Met een grote lift gingen we schuin omhoog een stuk de berg in. Daar liepen we over ijzeren bruggen, door tunnels en via stenen trappen steeds verder de berg in omhoog. Steeds hadden we weer een ander zicht op het water dat met een enorme snelheid naar beneden kwam razen. Helemaal bovenaan was de waterval waar we heel dichtbij konden komen. We werden hier ook flink nat van het stuifwater, maar wat een prachtig gezicht. Wat een natuurgeweld. Het water stort hier met 20.000 liter per seconde naar beneden. Jaarlijks wordt er ook 20.000 ton stenen mee naar beneden gesleurd. De hele berg dreunt ervan. Vandaar ook de naam de Trümmelbachfalle. Het was een pittige klim naar boven vanuit de lift, maar zeker de moeite waard. Voordat we weer naar beneden gingen stopten we een om de start van de Formule-1 in Spa Franchorchamps te kijken. Daarna liep Erik het hele stuk weer naar beneden en de rest nam de lift. Beneden zagen we het water uiteindelijk uitkomen in de mooie ijsblauwe Weisse Lütschine.
Hierna namen we de trein terug naar Wilderswil waar we in de tuin in het zonnetje nog een lekker biertje en wijntje namen. Voor het avondeten bleven we ook gewoon in het hotel, want dat was de afgelopen dagen goed bevallen. Morgen na het ontbijt rijden we weer terug naar Nederland, maar wat waren deze dagen in Zwitserland een mooie afsluiting van een geweldige vakantie!