11 augustus 2023
Toen we wakker werden begon de zon weer op te komen en net toen we besloten om op ons balkon even te gaan kijken zagen we een aantal hertjes lopen, wat blijft dat een mooi gezicht.
We aten ons ontbijtje, haalden lekkere koffie en gingen weer op weg.
Double click Amerika 2023
Wat bijzonder dat we vandaag in het Cliff Palace mochten afdalen dat rond het jaar 1200 werd bewoond door de Pueblo indianen. Gewoon mogen rondlopen in deze oude rotswoning en jezelf voorstellen hoe het leven toen geweest is. Via steile trappen tussen rotswanden door daalden we af totdat we stonden waar we gisteren van bovenaf opkeken.
We zagen ronde kiva's waar hele gezinnen in woonden, voorraadtorens voor het voedsel dat ze verbouwden en 150 kamers waar mensen uit alle andere klifwoningen uit het Mesa Verde gebied bij elkaar kwamen. Dit moet dan ook de belangrijkste klifwoning geweest zijn in die tijd. De gebouwen waren destijds veel hoger, met houten daken, maar in de loop van de tijd zijn ze gedeeltelijk ingestort. Rond 1300 ontstond er grote droogte in het gebied en zijn de Pueblo indianen weggetrokken op zoek naar een betere plek om te wonen. Vlak voordat we weggingen speelde de ranger nog een eeuwenoud lied op een fluit, kippenvel! Daarna klommen we via drie hoge ladders weer omhoog.
Verder gingen we weer, naar Durango, bekend van de Denver en Rio Grande Railroad. Deze werd aangelegd om Silverton te bereiken in het mijndistrict. In Durango gingen we naar het oude treinstation en zagen de oude stoomtrein nog net vertrekken, op weg naar Silverton. We bezochten het Railroad Museum en wat was dat een geweldig museum.
Na de lunch op een terrasje gingen we zelf op weg naar Silverton. Via een aantal bergpassen tussen bergtoppen in alle kleuren door, langs meertjes en afgronden. Silverton zelf was een gezellig stadje met oude gekleurde huisjes uit de tijd van de zilver- en goudmijnen.
Vanaf dit punt reden we de Million Dollar Highway op. Een weg met nog steilere afgronden, maar wat een geweldige weg om te rijden. Ook hier bergen in allerlei kleuren me her en der een oude mijn, besneeuwde bergtoppen, meertjes en watervallen. Ook weer ontzettend mooi.
Uiteindelijk kwamen we in Ouray en daar gingen we naar de Box Canyon, hier raast een waterval met geweld tussen de rotswanden van een smalle canyon naar beneden. Leuk om even gezien te hebben, maar het meest bijzonder vonden we de kolibries dichtbij de ingang. Wat waren dat er veel en wat zijn die kleine vogeltjes snel. Zo grappig hoe ze als een helicopter stil blijven hangen als ze eten.
Na een lange, maar ontzettend mooie rijdag, kwamen we aan bij de Blue Bungalow in Montrose, wat een enorm schattig huisje. Hier blijven we twee nachten en vanavond koken we zelf, ook weleens fijn.