Double click Thailand 20112011
16 juli 2011
Allemaal heel goed geslapen, maar dat kon natuurlijk ook niet anders. Om 9.45 uur zaten we aan het ontbijt en wat voor ontbijt. Je kon het zo gek niet bedenken of het was er. Westers en Thais. Zo zat Erik vanmorgen al aan een bord Pad Thai. Daarna gingen we op weg naar de oude stad. Een taxichauffeur wilde ons voor 50 bath (1,25 euro) wel naar de rivier brengen, zodat we de watertaxi verder komen nemen. Dit leek te mooi om waar te zijn en dat was het ook. Daar aangekomen wilden ze ons een dure boottocht aansmeren. Dat deden we dus niet en lieten ons door de taxi toch naar de watertaxi brengen.
Helaas ging het zwembad net sluiten. Dan maar de site bijwerken en de kinderen even internetten in de lobby. We hebben een warme, maar wel erg mooie dag gehad. Morgenvroeg doen we het rustig aan en morgenmiddag gaan we fietsen door Bangkok.
Hieronder nog wat foto's van vandaag.
Intussen hadden we het wel heel erg warm gekregen en besloten een taxi te nemen naar het MBK center, een enorme winkelcomplex. De eerste taxi wilde de meter niet aanzetten en vroeg een belachelijk bedrag. Bij de tweede lukte het gelukkig wel. In het MBK center was het lekker koel. We aten eerst een lekker broodje en gingen toen shoppen. Joris kocht een hoesje voor zijn Ipod en Anouk een mooi (gala)jurkje. Na een paar uurtjes besloten we hier ook te eten. Weer erg lekker. Daana met de taxi terug naar het hotel om nog even te zwemmen.
Aan de overkant lag het koningklijk paleis, de Wat Phra Kaeo. De ingang lag helaas helemaal aan de andere kant van dit enorme complex. Eerst dus maar weer wat kouds te drinken en toen snel naar binnen. We waren niet de enigen. Veel toeristen, maar ook hele schoolklassen in uniform. Helaas was de tempel met de Emerald Buddha gesloten, de belangrijkste Buddha van Thailand. Gelukkig was het buiten ook erg mooi. Met hier ook weer de wachters, prachtige beelden en een gouden Chedi. We zagen ook nog de wisseling van de wacht.
Buiten zagen we heel veel plekken waar je kaarsjes of wierookstokjes aan kon steken of geld in mandjes kon doen. Een hele rij met mandjes waar dan in ieder mandje een geldstuk moet. De leukste was een gouden Boedha met heel hoog een mandje waar dan een geldstuk ingegooid moest worden. Hierna beklommen we de Wat Arun. Wij met zijn vieren het eerste stuk en Erik nog een stukje verder. Wat een hoge stijle treden en dat met meer dan dertig graden. We hadden hier wel een mooi uitzicht over de rivier en Bangkok. We beloonden ons zelf natuurlijk wel met ijskoud drinken. Een koud flesje water kost hier 25 cent, we blijven ons verbazen over de prijzen.
Met de taxiboot gingen we weer terug naar de overkant. Daar lag de Wat Pho met de grootste liggende Buddha. Eerst liepen we weer langs allerlei prachtge tempeltjes en beelden. In éën tempel mochten we niet binnen. Hier waren de monnikken in hun oranje gewaden net in gebed. We hebben van buitenaf wel even staan kijken. Daarna was het tijd voor de grote liggende Boedha. Een enorm groot goudkleurig beeld je dat bijna niet op de foto kunt krijgen.
Buiten zie je grote gekleude wachters net zoals de wachters bij de Indische waterlelies in de Efteling. Die zou eigenlijk dus de Thaise waterlelies moeten heten. Ook zijn er verschillende tempels waar je eerst je schoenen uit moet doen voordat je naar binnen mag. Hier stonden verschillende prachtige gouden Buddha's. De Thai komen hier bloemen, geld en manden en emmers met eten voor de monnikken brengen. Ze doen dit al zittend op de grond. Nooit met hun voeten naar Buddha toe, want je voeten zijn het meest onreine deel van je lichaam.
We moesten hier even wachten en zagen nog een varaan een kikker verslinden. Daarna moesten we snel op de boot springen. We zagen Bangkok alvast een klein stukje vanaf het water en al snel waren we aan de overkant van de Wat Arun. Met een andere boot staken we over (voor wel 7 1/2 cent p/p). Deze tempel zie je al vanaf ver liggen en is helemaal ingelegd met gekleurd mozaiek. Ontzettend mooi.