Om kwart over vijf stonden we naast ons bed en tegen half zes waren we op weg naar de trappen de berg op voor het uitzicht. Onderaan de trap zagen we een prachtige gekleurde draak en daar begon de klim. Vonden we de klim op Whale Island al pittig? Dat was nog niets vergeleken bij deze klim. Er waren 500 enorme traptreden. In plaats van traplopen was het op sommige stukken echt trapklimmen en dan was het om half zes 's ochtends toch alweer bijna 30 graden.
Dou Vietnam 2017
10 augustus 2017
Toch waren we blij dat we het gedaan hadden, want wat een prachtig uitzicht hadden we toen we eenmaal boven waren. Er stond een klein tempeltje en nog een stukje hoger een mooie draak. Halverwege hadden we ook nog kunnen kiezen om de andere kant op te gaan naar een kleine pagode maar die konden we van hieraf ook goed zien liggen. Met daarachter de rijstvelden. Aan de andere kant de rivier waar we gisteren gevaren hadden. We konden zelfs de eerste grot zien liggen waar we doorheen gevaren waren. Wat is dit gebied toch mooi.
Nadat we een tijdje hadden uitgerust en van het uitzicht hadden genoten gingen we weer naar beneden. Dat ging een stuk gemakkelijker. We fristen ons lekker even op op de kamer en gingen ontbijten. Ook hier weer genoeg keuze. Daarna namen we een taxi naar de Bai Dinh Pagode. Hier kochten we een parkeerticket voor de chauffeur en hij beloofde om op ons te wachten. Vervolgens kochten we een ticket voor de elektrische wagentjes die ons een eind verderop naar de ingang van het enorme tempelcomplex brachten.  Hier liepen we eerst door een klein tempeltje met levensgrote zwarte beelden, de wachters van het complex.
Als eerste kwamen we door lange galerijen met enorm veel stenen  boeddhabeelden. Al deze boeddha's hebben zwarte knieën en voeten van het aanraken. Dat schijnt geluk te brengen. In de wand achter de stenen boeddha's stonden in nisjes weer ontelbaar veel kleine goudkleurige boeddha's.
Op een gegeven moment konden we een brug over naar een tempel met een enorme klok. Om bij de klok te komen moesten we weer een flink aantal traptreden op. Ook hier hadden we weer een mooi uitzicht over de omgeving en op de hoofdtempel en de pagode.
We liepen weer verder door de galerijen en weer een stuk verderop konden we een pad in naar de oorspronkelijke kleine, maar wel mooie pagode. Van hieruit zagen we de nieuw gebouwde pagode ook al liggen. Wat een gevaarte. Om er te komen moesten we weer een aantal hoge trappen op. We waren intussen weer doorweekt. We besloten dan ook dat we het uitzicht vanaf de pagode maar oversloegen. In plaats daarvan gingen we naar een tentje aan de kant van de weg dat we van hieraf zagen liggen. Daar dronken we op kleine krukjes bij een ventilator lekker koud drinken. Heerlijk.
Even later liepen we weer verder. Nog meer trappen omhoog om bij een enorm boeddhabeeld te komen. Hier was het uitzicht echt geweldig. En gelukkig waren we nu bij het hoogste punt. Via allerlei trappen daalden we weer af door nog meer galerijen. In een daarvan stond een mooi goudkleurig boeddhabeeld met heel veel armen. Zo kwamen we steeds verder naar beneden. In ieder geval hadden we nu weer wat schaduw om in te lopen.
In het midden van het complex verlieten we de galerijen weer om naar de hoofdtempel te gaan. Hiervoor stond weer een mooie dikke boeddha. We liepen weer een trap op met aan weerskanten weer mooie draken. Eenmaal binnen zagen we alleen maar pracht en praal. Je kunt wel zien dat dit complex miljoenen gekost heeft. Er stonden drie enorme goudkleurige boeddhabeelden met bij ieder boeddhabeeld metershoge vogels. Zelfs aan de achterkant waren de beelden prachtig.
Via nog meer galerijen met nog meer boeddhabeelden liepen we terug naar het begin. Met een elektrisch karretje werden we weer naar de ingang gebracht waar onze taxichauffeur zoals afgesproken netjes stond te wachten. Bij de lodge aten we als lunch een soepje met brood en toen was het tijd voor een siësta. Welverdiend na al dat lopen en trappen klimmen in deze hitte. Rond vijf uur toen de zon weer wat lager stond wandelden we nog wat in de buurt van de lodge tussen de rijstvelden met ook hier weer enorm veel eenden. Overal liepen geiten, varkens en kippen. Langs de kant van de weg stonden mensen hun vis schoon te maken. Straks gaan we weer lekker Vietnamees eten. Niemand spreekt hier Engels, maar met handen en voeten komen we er wel uit. Morgen trekken we verder.