Na ons ontbijtje fietsten we weer op ons gemakje naar het oude centrum van Hoi An. Het was nog bewolkt en het miezerde een beetje. Heerlijk dus, maar al snel brak de zon weer door en was het alweer bloedheet. Om half elf alweer 34 graden met een gevoelstemperatuur die nog vele malen hoger was. In de loop van de dag werd het zelfs 38 graden. Onderweg kwamen we eerst nog een mooie boeddhistische tempel tegen waar we even naar binnen gingen.
Dou Vietnam 2017
1 augustus 2017
Een stuk verderop lag een oude Chinese tempel die ze nog aan de binnenkant aan het restaureren waren. Aan de buitenkant zag hij er heel mooi uit. Met prachtig bewerkte poorten en een mooie brug over een vijver met paarse waterlelies. We liepen voorbij de tempels en zagen in een hoek een berg lampions liggen. Toen we naar binnen keken zagen we dat het een lampionnenmakerij was. We mochten gewoon rustig even rondkijken. In een ander gebouwtje was een meisje wierookstokjes aan het maken. Naruurlijk lieten we een kleine donatie achter.
We fietsten deze keer aan de andere kant het oude centrum binnen onder een poort van lampions door. Hier was ook nog een tempeltje, maar hiervan waren eigenlijk alleen de toegangspoorten de moeite waard.
Het was gelukkig nog niet druk, dus konden we op de fiets verder vandaag. Al snel kwamen we bij de beroemde oude houten Japanse brug. Ook Japan heeft hier zijn invloed gehad lang geleden.
En zo kwamen we weer uit bij het water. Op de fiets was het nog wel lekker, maar toen we afstapten viel de warmte meteen weer over ons heen. We gingen dan ook snel op het dakterras van een Hoi An Roastery zitten met een lekkere koffie en een koud drankje. Heerlijk onder een ventilator met een mooi uitzicht op de rivier.

Toen was het alweer tijd voor Erik om zijn pak en overhemden voor de eerste keer te gaan passen. Er moet nog een en ander aan veranderd worden. Morgenavond maar weer terug om te gaan passen. Geen probleem, want dan zijn we hier toch.

We gingen op zoek naar lunch, maar omdat we vanavond al Vietnamees zouden gaan eten wilden we liever iets anders. Bij weer een andere gezellige Hoi An Roastery vonden we lekkere panini's. Daarna fietsten we snel weer terug naar de
Golden Rice Villa waar we al snel in het zwembad sprongen. Het werd weer een gezellig middag met een internationaal gezelschap van Nederlanders, Britten en Amerikanen.
Tegen de avond fietsten we weer terug naar het oude centrum. Daar gingen we eten bij het hier alom bekende Morning Glory restaurant. Er staat hier altijd een rij, maar gelukkig hadden we gisteren al gereserveerd. We aten hier als voorafje lekkere springrolls. Als hoofdgerecht ieder een bamboe bordje met op een bananenblad heerlijk gekruid en gegrild vlees, groenten, sla en een knapperige crepe met taugee. We kregen er velletjes rijstpapier bij waar we alles in moesten rollen en een schoteltje met een soort dunne pittige satésaus om te dippen. Erg lekker alllemaal. Geen wonder dat het hier iedere avond zo druk is.
Na het eten liepen we door de gezellige straatjes met gekleurde lampions en Anne paste haar jurkje waar nog een kleinigheidje aan veranderd moet worden. Morgenavond ook hier nog maar even terug. Na nog wat rondgelopen te hebben fietsten we weer terug en dronken we bij het hotel nog een lekker Tiger biertje. We gaan niet te laat naar bed, want morgen worden we om de hitte voor te zijn al om vijf uur opgehaald om naar de oude My Son tempels te gaan.