Na alweer een geweldig ontbijt namen we een taxi naar het vliegveld. Het vliegveld van Hue bleek heel klein, maar wel lekker rustig te zijn. We waren dan ook al snel ingecheckt. Weer op nooduitgang plaatsen. Bij de handbagagecontrole keken ze niet zo nauw. Onze waterflesjes die we aan de zijkant van onze tas hadden zitten mochten zo mee door de controle en de laptop hoefde ook niet uit de tas. Bij de gate zat een gezellig koffietentje waar we gingen zitten wachten totdat we konden boarden. De vlucht zelf ging weer supersnel. Nadat we goed en wel opgestegen waren werd de landing alweer ingezet en zo waren we nog geen uur later al in Hanoi.
Dou Vietnam 2017
7 augustus 2017
Daar kwamen de koffers alweer snel van de band en liepen we naar de taxistandplaats. Wij weten dat we de Mailinh taxi moeten hebben om niet belazerd te worden. Toch bleef zelfs het geŁniformeerde vliegveldpersoneel aandringen op een andere taxi. Volgens hen met dezelfde prijs, maar wij weten wel beter. Na even wachten konden we instappen en zo'n veertig minuten later zette de taxi ons af bij het Hanoi Old Centre Hotel in het Old Quarter om de hoek bij het beroemde Hoan Kiem Lake. We kregen een upgrade naar een ruime driepersoonskamer.
Even later liepen we richting het mooie meer. Op een dakterras met prachtig uitzicht over het meer aten we onze lunch met een lekker tapbiertje erbij. Daarna liepen we naar het waterpoppentheater om kaartjes te kopen voor de voorstelling van 16.10 uur. We hadden nog wat tijd over en daarom liepen we eerst nog over een rode houten brug naar het tempeltje op het meer. Niet de mooiste die we tot nu toe gezien hebben, maar hij ligt wel heel mooi.
Daarna was het tijd voor het waterpoppentheater. Dit is een traditie in Vietnam en moet je hier gezien hebben. Aan de zijkant zat een traditioneel orkestje met zangeressen. Het decor van het theater was het tempeltje op het Hoan Kiem Lake en het podium bestond uit water. Achter bamboe matten staan mensen in het water die de mooie poppen bedienen. We verstonden er natuurlijk niets van, maar toch was het mooi om te zien. Al was 45 minuten wel wat lang vonden wij. Toch was het heerlijk om hier even in een ruimte met airco te zitten.
Intussen stond de zon alweer wat lager en we liepen lekker een rondje om het mooie meer. Rondom het meer is een park aangelegd met oeroude bomen en overal bankjes. Precies aan de andere kant van het meer zagen we een pattisserie. Hier dronken we koffie en we aten er een lekker stukje gebak bij. Daarna maakten we het rondje af. In het park rondom het meer zijn natuurlijk veel toeristen, maar ook veel Vietnamezen die aan het sporten zijn. Oude dametjes die aan het gymnastieken waren en heel veel jongens die een soort ijzeren badmintonshuttle hoog moesten houden met hun voeten en knieŽn. Als ze de shuttle lieten vallen moesten ze push ups doen.
Toen we weer terug waren bij het beginpunt liepen we terug naar het hotel.
Hier gingen we even uitpuffen en daarna gingen we op weg naar wat ze hier Beer Street noemen. Het was intussen flink druk op straat, maar we weten inmiddels hoe we in Vietnam over moeten steken.
We gingen op zoek naar een klein restaurantje dat Little Hanoi heet. Dit restaurantje is bekend onder de backpackers. Zij laten onder de glazen platen op tafel boodschappen achter. Ook voor ons lag er een boodschap van Anouk en Evelien die hier aan het begin van hun reis geweest waren. Het hele restaurant zat vol, maar we hadden op een foto gezien dat het een ronde tafel moest zijn. Daar zaten nog Koreaanse mensen aan hun maaltijd, maar zij vonden het wel leuk en ze lieten ons op ons gemak kijken. En ja hoor, gevonden! Even later kwam de ronde tafel vrij en we bestelden een local biertje en een lekkere Vietnamese maaltijd. Wat een grappig tentje. Overal grote vogelkooien aan het plafond en tafels met boodschappen van backpackers en dan ook nog eens goed eten. Na het eten dronken we op een terrasje nog een biertje en een lekkere cocktail. Daar kletsten we gezellig wat met mensen uit AustraliŽ en Chicago. Wat maak je overal toch gemakelijk contact. Erg gezellig. We vinden Hanoi nu al leuk.