Om half zeven ging onze wekker. Vlug werden de losse spullen weer in de koffers gestopt. Dat waren er gelukkig niet zoveel in dit piepkleine kamertje. Bij de vlakbij gelegen Family Mart haalden we ontbijt om in de trein op te eten en daarna liepen we tegenover naar het station. Daar stapten we op de trein van half acht. Viereneenhalf uur en drie overstappen later kwamen we aan op het mooie oude houten station van Nikko. Vlakbij het station lag ons volgende hotel, de Nikko Park Lodge Tobu Station. Daar moesten we eerst door een klein restaurantje lopen om bij de balie te komen die gerund werd door een Japanse jongen die ook niet misstaan zou hebben in een surfbar. De hele tent leek wel op wat op de beachbar. Hij bracht ons buitenom naar een ander gebouw waar we een ruime dubbele kamer kregen gescheiden door een halletje met wc en badkamer. Het zag er enorm oudbollig uit, vooral het bed in de kamer van Anne en Erik, maar het was schoon en weer een keer met zachte matrassen. Prima voor een nachtje dus.
We hadden intussen honger gekregen, dus gingen we meteen maar lunchen in het grappige restaurantje van het hotel. De jongen die het hotel runt is ook meteen de kok van het restaurant en de lunch smaakte prima. Helaas was het erg bewolkt in Nikko en het regende ook zachtjes. We besloten daarom om een deel van onze plannen in Nikko te schrappen en het vandaag lekker rustig aan te doen. Nikko is een echt Japans wintersportplaatsje, omgeven door bergen die we vandaag helaas niet zo goed konden zien door de laaghangende wolken. We liepen wat door de straatjes en gingen een paar winkeltjes in. Ook gingen we nog even het visitor center binnen waar een mooie oude float stond. Dit is een soort tempeltje op een draagbaar die op speciale dagen gebruikt wordt. In een steegje iets verderop zagen we een kleine shrine liggen. We liepen er naartoe en daarachter bleek een kleine oude begraafplaats te liggen.
Het dorpje was niet heel groot, dus waren we ook snel uitgekeken. Bij een grote supermarkt iets voorbij ons hotel kochten we wat lekkers en wat te drinken om mee te nemen naar de kamer. Rond half zeven liepen we naar een Izakaya waar Joris vorig jaar lekker had gegeten. Daar bestelden we weer allerlei gerechten om samen te delen. Vooral de makreel, de plakjes beef, de zalmcarpacio en de enorme Ceasars salade waren erg lekker. Onderweg terug naar het hotel haalden we nog een beker koffie. De rest van de avond deed iedereen lekker iets voor zichzelf. Heerlijk zo'n rustdag. Die hebben we af en toe ook nodig.