Kauffeld in
Amerika en Canada 2010
Hieronder staat het reisverslag van 20 aug 2010
Helaas was de rook vanmorgen nog niet weggetrokken. Toch gingen we een poging wagen om een paar van Canada's mooiste watervallen te bekijken in Wells Grey Provincial Park. Ze noemen dit ook wel Little Niagara. We stonden vroeg op en om 7.30 uur reden we het park al in. Het was nog erg koud, maar met een lange broek en een vest aan ging het wel. Wat een verschil met afgelopen week. Als eerste kwamen we bij de Spahat Falls. Een hoge wateval die in een vulkanische canyon valt. Als tweede gingen we naar de Dawson Falls. We moesten eerst een klein stukje door een prachtig bos wandelen. Onderweg zagen we wel overal bomen met berenhaar eraan, maar helaas zagen we de beren zelf niet. Je hoorde van ver het geraas van de waterval al, nog voordat je hem werkelijk zag. De Dawson Falls is een hele brede waterval en deze vonden we het mooiste. Het water raast hier echt met geweld naar beneden. De derde waterval was de Helmcken Falls. Ook weer een hoge waterval die met een enorm geweld de diepte in valt. Het mooie was dat we alle watervallen voor ons alleen hadden. Ondanks de rook konden we ze goed zien. Alleen mooie foto's maken viel zo niet mee. Ook was het jammer dat we geen enkel dier zagen vanwege de rook. Dit is juist een park waar beren zich normaal goed laten zien. Op de terugweg hebben we bij een bakkerij lekker home made pie gegeten en koffie en warme chocolademelk gedronken.

Daarna gingen we op weg naar Jasper National Park. Onderweg stopten we nog even bij de Blue River Safari. Hier kan je per bootje over de rivier beren gaan bekijken. Maar ook hier vertelden ze dat er vanwege de rook geen wildlife te zien was. We gingen dan ook maar weer snel verder in de hoop de rook snel achter ons te laten. Helaas mocht dit niet zo zijn. We reden over bergpassen, tussen prachtige bossen door en met een blauwe rivier naast de weg, maar we konden er bijna niets van zien. Vlak voor Jasper NP kwamen we door Mount Robson National Park met de hoogste berg van Canada, maar ook deze was totaal niet te zien. En waar we intussen al een beetje bang voor waren werd ook waarheid. De rook had zich verspreid tot in Jasper NP. Dat was wel even een flinke domper. Je verheugt je een jaar lang op je vakantie en vooral op het gedeelte in de Rocky Mountains en dan krijg je dit.

We reden van de staat British Columbia naar Alberta. De 5e staat inmiddels en de klok ging weer een uurtje vooruit. Nog altijd 8 uur vroeger dan in Nederland. In het stadje Jasper zijn we nog even langs wat winkeltjes gelopen en heeft Erik een statief gekocht voor zijn fotocamera. Daarna zijn we naar Lake Patricia en Lake Pyramid gereden. Onderweg zagen we ons eerste wildlife. Een mooie Elk van dichtbij. De meren waren ondanks de rook erg mooi. Joris en Anouk hebben zich een tijdje vermaakt met steentjes keilen en daarna reden we richting Whistler Campground. Hier kregen we een heel mooi plekje midden in het bos. Vlakbij ons plaatsje stond een kudde Elks. Zelfs als er een auto aan kwam rijden gingen ze niet weg. Erg mooi om ze zo van dichtbij te zien.

Even later maakten we de bbq aan en intussen zagen we een aantal eekhoorns achter elkaar aan rennen en ruzie maken. Dit is dan toch wel weer heel erg genieten en maakt weer veel goed. Nu zitten we in de camper de website in orde te maken. Buiten regent het intussen en de voorspellingen zijn niet denderend. We hopen er maar het beste van. Morgen gaan we immers de Icefields Parkway rijden. Dit moet één van de mooiste wegen ter wereld zijn.