10 augustus 2022
We deden lekker rustig aan deze ochtend. Het is immers vakantie. Naast onze Airbnb zit een goede bakker en hier haalde Erik verse broodjes en Apfelstrudel voor het ontbijt.
Daarna gingen we op pad. Tegenover de Airbnb liepen we een stukje een stijl pad in omhoog en kwamen we bij de Stift Nonnberg, het klooster dat gebruikt is voor de opnames van de Sound of Music. We liepen door de poort waar de kinderen von Trapp vragen of Maria terug wil komen. In de kapel van het klooster stak Anne een kaarsje op. Dat doet ze altijd een keer op vakantie.
We klommen nog een stuk hoger. Hiervandaan hadden we al een mooi uitzicht over Salzburg. Even verderop kwamen we bij het station van de Festungsbahn, een tandradbaan die ons bij het kasteel Hohensalzburg bracht dat boven op een berg ligt. Je kunt dit witte kasteel overal vandaan in Salzburg zien liggen. Van binnen viel het kasteel een beetje tegen, maar het uitzicht maakte dat weer goed. Na een tijdje rondgekeken te hebben namen we de Festungsbahn weer naar beneden. Hier kwamen we uit bij de Kapitalplatz. Het meest opvallend hier is een kunstwerk van een enorme gouden bal met een levensechte man erop. Niemand schijnt de betekenis ervan te begrijpen, maar het is wel een mooi gezicht met daarbovenuit stekend het kasteel. Ook zagen we hier een prachtige muurschildering.
Het was nog niet heel druk, dus liepen we meteen ook maar door naar de St. Peters Abbey met de St. Peters begraafplaats. Wat een mooie plek ook weer. Nog nooit zo'n mooie begraafplaats gezien. We bezochten hier ook de catacomben. Je zou verwachten dat die onder de grond liggen, maar hier moesten we een aantal steile trappen op met verschrikkelijke treden om erachter te komen dat deze catacomben niet zoveel voorstelden. Gelukkig maakte het uitzicht bovenop dat ook hier weer goed. Terug beneden liepen we aan de rand van het kerkhof langs mooie gedenkstenen achter bogen met smeedijzeren hekken. Ook dit is weer een locatie uit de Sound of Music. Hier verstopte de familie von Trapp zich voor de Duitse soldaten voordat ze naar Zwitserland vluchtten.
De volgende stop was op het Domplein met een enorme fontein met paarden die water spugen. Hier speelde in de film Maria met de kinderen met het water van de fontein tijdens het liedje Do re mi. Ook wij vonden het niet erg om even nat gespetterd te worden door de fontein.
Intussen hadden we wel wat lekkers verdiend vonden we. Via leuke kleine straatjes kwamen we bij de wereldberoemde banketbakker Fürst en hier aten we op het terras vreselijk lekkere chocoladetaart. Heerlijk zo in het zonnetje. Ook vandaag is het weer 26 graden met volop zon, maar gelukkig ook een beetje wind. We bezochten nog een het kerstmuseum en dit was niet groot, maar echt honderd keer mooier dan dat in Rothenburg.
Via het Mozartplein liepen we naar de Marko Feingold Steg. Een brug over de rivier de Salzach die aan beide zijkanten helemaal volhangt met slotjes die verliefde mensen hier aan hangen. Ook vanaf deze brug hadden we weer mooi zicht op de kasteel Hohensalzburg. Aan de overkant van de rivier liepen we naar het Mirabellpaleis met de mooie Mirabelltuin. Een parkachtige tuin met veel bloemen, een mooie fontein en standbeelden. Ook deze tuin zou je kunnen herkennen uit de Sound of Music bij het liedje Do re mi dat Maria met de kinderen von Trapp zingt. Maar goed dat we vorige week de film nog gekeken hebben. Nu herkennen we al deze plekken. Echt leuk.
Tijd om even uit te rusten na het vele lopen. We hadden om twee uur kaartjes voor een boottocht over de Salzach, maar we waren wat vroeg dus dronken we eerst nog een lekker biertje en een Aperol Spritz in de buurt van de aanlegsteiger. Om twee uur mochten we aan boord voor een veertig minuten durende tocht met mooi uitzicht op Salzburg. Deze rivier vindt trouwens zijn oorsprong bij de Krimml watervallen die we later deze reis nog gaan bezoeken. De warmte, het vele lopen en waarschijnlijk ook het drankje maakten dat Anne niet zo heel veel van deze boottocht meekreeg. Ach even een powernap is ook best lekker :)
Hierna was het tijd voor een late lunch. Dit deden we bij de gezellig biertuin van de Sternbrau. Sowieso vind je in heel Salzburg gezellige terrassen. Echt een leuke stad. We liepen nog even door de winkelstraat van Salzburg, de Getreidegasse. Hier staat ook het geboortehuis van Mozart.
Intussen was het half vijf en vonden we het mooi geweest. Via het pad onder het kasteel en langs het klooster liepen we terug naar de Airbnb om even lekker uit te rusten. s Avonds gingen we eten bij de Lemonchilli Urban Kitchen een paar minuten verderop in onze straat. Hier hadden ze een gezellig terras met ook weer uitzicht op het kasteel. We aten tomatensoep en brood met tonijndip vooraf en als hoofdgerecht heerlijke enchilladas. Een lekker biertje en wijntje erbij en een koffie na. Een goede afsluiting van een mooie dag in Salzburg.