13 augustus 2022
Vanmorgen waren we helemaal in de wolken. Letterlijk :)
We konden de bergen niet meer zien door de laaghangende wolken, maar de eigenaresse van het hotel beloofde ons dat de zon weer snel door zou breken en daar kreeg ze gelukkig gelijk in. Na alweer een lekker ontbijtje gingen we weer op pad.
Wat is Oostenrijk toch mooi. Dat vond de TomTom ook schijnbaar, want die leidde ons vanmorgen met een flinke omweg terug naar de snelweg. Over piepkleine bergweggetjes met aan één kant een afgrond. Gelukkig kregen we geen tegenliggers. Het was wel een ontzettend mooie weg met aan de kant zelfs een paar hertjes. Iets voor negen uur kwamen we aan bij de Liechtensteinklamm. Niets te vroeg, want het kan hier ontzettend druk worden. Voor de ingang hing een bord dat er stenen naar beneden konden vallen en op het eerste stuk van de kloof hingen dan ook overal ijzeren netten om die stenen op te vangen. Het pad was een stuk eenvoudiger te lopen dan dat van de Lammerklamm. Ook hier zagen we weer prachtig blauwgroen water dat een stuk onder ons wild stroomde tussen de rotsen door. We moesten een brug oversteken, door een tunnel die uit de rotsen was gehakt en een flinke trap omhoog klimmen.
Eenmaal bovenaan die trap kwamen we bij een enorme wenteltrap die weer de diepte inging. Deze trap is gebouwd nadat een groot deel van de kloof was ingestort. Je kunt het oude pad ook nog gedeeltelijk zien liggen.
Na de wenteltrap gingen we weer verder via het pad dat af en toe over bruggetjes en door uitgehakte tunnels liep. Bijna aan het einde van de kloof zagen we kleine watervalletjes in verschillende etappes naar beneden storten. Wat een watergeweld. En helemaal aan het einde een prachtige hoge waterval. Wat een enorm mooie kloof is dit ook weer.
Via hetzelfde pad moesten we ook weer terug. Intussen was het enorm druk geworden en de andere richting in was het dan ook file lopen. Blij dat wij er op tijd waren. We moesten natuurlijk de enorme wenteltrap ook weer omhoog. Een pittige klim. Daarom vonden we dat we toen we eenmaal de kloof weer uit waren wel koffie met iets lekkers verdiend hadden. Deze keer koffie en Kaiserschmarren. Een typisch Oostenrijkse lekkernij. Een soort uit elkaar getrokken beetje gekarameliseerde pannenkoeken met rozijntjes en poedersuiker. Erg lekker.
Onderweg naar ons volgende hotel maakten we een tussenstop in Zell am See. Een leuk plaatsje aan de mooie Zeller See. We liepen door het dorpje en langs het water en daar hoorden we ineens muziek. Bij een terras aan het water was live muziek, dus dat werd onze lunchplek. In het zonnetje aan het water aten we een lekkere flamkuchen. Een soort hele dunne pizza.
Daarna reden we naar het Scharlers Boutique hotel in het schattige Uttendorf. We kregen hier een mooie grote kamer met ook weer een typisch Oostenrijks balkon. Bij dit hotel is een zwembad en we vonden dat we wel weer een middagje rustig aan hadden verdiend. We gingen heerlijk een paar uurtjes met een drankje bij het zwembad liggen.

Om zes uur aten we een lekkere hamburger bij het restaurant van het hotel. Natuurlijk weer met een biertje en wijntje erbij. Vanavond om acht uur is er muziek hier op het plein. We gaan maar eens kijken of het daar gezellig is.