27 augustus 2022
Eenmaal bovenaan hadden we dan ook totaal geen uitzicht. Toch liepen we het kleine stukje naar het panoramarestaurant. Hier was ook een brug met een uitzichtplatform waarop je normaal gesproken uitzicht hebt op de bergtoppen van de Eiger, de Mönch en de Jungfrau en aan weerszijden op de Brienzersee en de Thunersee. Gelukkig trok toch af en toe even de bewolking een beetje weg en dat leverde toch een paar mooie foto's op. We dronken koffie op het terras en daarna namen we het bergbaantje weer naar beneden. Ondanks of misschien zelfs dankzij de bewolking vonden we het allemaal toch heel erg mooi.
We hebben al een hele mooie vakantie gehad, maar Zwitserland is echt de kers op de taart. Vandaag was alweer zo'n geweldige dag. Van de voorspelde regen hebben we niets gemerkt. Zo kwam het dat we na weer een lekker ontbijtje, deze keer zelfs met een glaasje champagne erbij, de bus namen naar Interlaken. Ook de bushalte is zowat naast ons hotel. In Interlaken namen we het 100 jaar oude bergbaantje naar de bergtop van de Harder Kulm op een hoogte van 1322 meter. We zaten voorin het bergbaantje en hadden zo een goed zicht op Interlaken en links daarvan de mooie blauwe Brienzersee. In Interlaken scheen de zon nog volop, maar halverwege de berg kwamen we toch echt in de wolken terecht.
We liepen naar het treinstation van Interlaken en namen daar de trein naar Lauterbrunnen, Hier stapten we over op een gondelbaan met een enorme gondel waar wel honderd mensen in kunnen. Deze bracht ons in vijf minuten naar Grútschalp waar we overstapten op een smalspoortreintje dat ons via veel bochten en met een geweldig uitzicht naar Mürren bracht. Halverwege stapten we eerst nog uit om bij alweer een mooi panoramarestaurant te gaan lunchen. Wat een prachtige plek weer en een erg lekkere lunch. Vooral de ijscoupe na was heerlijk. Italië mag dan wel het land van het ijs zijn, maar dit was toch wel het lekkerste ijs dat we deze vakantie hadden gegeten.
Toen onze magen weer goed gevuld waren reden we via het laatste stukje met het treintje naar Mürren. Een gezellig klein dorpje hoog in de bergen waar we ook weer goed zicht hadden op de gletsjers. Het dorpje zelf bestond uit mooie oude houten Zwitserse huisjes, restaurantjes en winkeltjes. Ook alweer zo'n echt skidorpje.
Nadat we een tijdje hadden rondgekeken namen we het treintje weer terug naar beneden en daarna gingen we met de enorme gondel weer terug naar Lauterbrunnen. Ook dit was weer een erg gezellig dorpje. Lauterbrunnen ligt in een dal met hoge steile rotswanden en heeft wel 72 grote en kleine watervallen die langs de steile bergwanden naar beneden stromen. Helaas heeft hier de droogte er ook voor gezorgd dat veel ervan zijn opgedroogd en zelfs de bekendste waterval, de Staubbachfall, was maar een klein stroompje water.
We liepen nog even naar de camping waar Miriam en Rudi al een paar keer een huisje hebben gehuurd en dat begrijpen we goed, wat een mooie plek. We dronken een lekker drankje op de camping en daarna liepen we via de wild stromende Weisse Lütschine terug naar het station waar we de trein weer terug namen naar Wilderswil. Daar hadden we voor het diner gereserveerd en maar goed ook, want het was erg druk. De mannen namen een schnitzel met frietjes en de dames een Zwitserse kaasfondue. Dat moet je toch een keer gegeten hebben in Zwitserland en het smaakte heerlijk. Wat hebben we al veel gedaan de afgelopen dagen. Morgen onze laatste dag vakantie. Daar gaan we nog een volop van genieten.