23 augustus 2022
Voordat we aan deze reis begonnen hadden we ons al enorm op deze dag verheugd en terecht. Wat is Cinque Terre ontzettend mooi. Cinque Terre zijn vijf dorpjes aan de kust met prachtig gekleurde huisjes die tegen de bergwand aangebouwd zijn en van bovenaf te bereiken zijn met de trein en van onderaf met de boot. Het kan hier in de zomer ongelofelijk druk worden dus besloten wij op tijd op pad te gaan. Na een prima ontbijtje bij een schattig tentje tegenover ons hotel liepen we bij ons naast de deur zo het station binnen. Gelukkig hadden we gisterenavond al een dagkaart gekocht, want er stond nu een flinke rij. Met de trein van 8.15 uur reden we in tien minuten naar het tweede dorpje van de Cinque Terre, namelijk Manarola. Vanaf het station zagen we de gekleurde huisjes al onder ons liggen en via de hoofdstraat liepen we naar beneden naar het haventje. Het was nog heerlijk rustig en het was nog maar 23 graden, heerlijk. Beneden aan de haven liepen we via een pad aan de andere kant weer omhoog en daar hadden we een mooi uitzicht op Manarola en de haven. Alles was nog gesloten dus liepen we door dit schattige dorpje weer terug naar het station.
We hadden geluk, want daar kwam meteen de volgende trein al aan. Die bracht ons in vijf minuten weer een dorpje verderop, Corniglia. Hier stapten we echter niet uit. Dit dorpje is het minst mooi van de vijf en je moet er ook nog eens een flinke wandeling naar toe maken. Wij bleven dus nog eens vijf minuten zitten tot aan Vernazza. Hier liepen we vanaf het station door een tunnel zo het dorpje in en daar naar beneden naar de haven. Ook hier weer de meest schattige gekleurde huisjes. We liepen om het haventje heen naar de rotsen en hadden ook daar weer een mooi zicht op het dorpje. Bij de haven op een terrasje namen we een koud drankje. Daarna liepen we nog wat winkeltjes in en zo kwamen we weer terug bij het station.
Ook nu was de volgende trein er al weer snel. We merkten wel dat het nu al wat drukker begon te worden. Weer vijf minuten later waren we in het dorpje Monterosso al Mare. Het enige dorp van de vijf met een echt strand. Wat was het hier druk. Rijen en rijen ligbedjes met parasols, niet echt ons ding. Wij liepen het dorpje Monterosso zelf in. Een gezellig dorpje met restaurantjes en winkeltjes.
Intussen begon het echt flink warm te worden. We haalden een koud flesje drinken en liepen naar de veerboot. Ook hier hadden we weer geluk, want precies toen wij aan kwamen lopen kwam er een extra boot aan vanwege de drukte en wij mochten meteen opstappen. De boot legde aan in Vernazza en Manarola, maar wij bleven lekker zitten. We hadden iedere keer een geweldig zicht op de gekleurde dorpjes vanaf het water en met wat wind erbij was het prima te doen op de boot. Bij het eerste dorpje vanaf La Spezia, Riomaggiore, stapten we wel uit. Wat was het hier intussen ongelofelijk druk. Er stond een rij voor de veerbout te wachten tot ver in het dorp met een wachttijd van zeker drie uur en dat in de brandende zon. Wat waren wij blij dat wij ons bezoek precies andersom hadden gedaan. Ook in het dorpje zelf was het gigantisch druk dus al snel besloten we om weer naar het station te lopen. Hier aten we een broodje met een lekker koud biertje erbij en toen namen we de trein terug naar La Spezia. Ondanks de drukte in het laatste dorpje hebben we echt genoten. Cinque Terre is echt zo mooi als we verwacht hadden.