03 augustus
Vannacht al om vier uur wakker. Toch nog maar even geprobeerd te slapen en uiteindelijk  toch nog geslapen tot zes uur. Op ons gemak opgestaan en een eindje verderop gaan ontbijten bij Mel's Drive Inn. Een echte dinner, lekker over the top met glitters en ballonnen en natuurlijk een juke box. Erik en Anouk hadden een echt Amerikaans ontbijt met eieren, gebakken aardappelen, bacon en toast. Joris een omelet en Anne-Marie pannekoekjes. Veel te veel natuurlijk, maar nu konden we er tegenaan.

Na eerst nog koffie gehaald te hebben bij Starbucks en Joris een warme chocolademelk die hij erg lekker vond, zijn we op de Cable Car gestapt. Bij Chinatown zijn we eruit gegaan. Het lijkt daar echt of je in China bent. Alleen maar Chinese winkeltjes en eettentjes en overal Chinezen op straat. Nog even moeten zoeken naar de beroemde ingang van Chinatown, maar uiteindelijk gevonden. Bij deze ingang begint Union Square. Een megagroot winkelgebied met alle bekende merken die je je maar kunt bedenken. De ene winkel nog mooier en groter dan de andere. Joris en Anouk hebben een t-shirt gescoord en Erik een paar Ferrari Puma's. Op het plein even lekker wat gedronken en daarna onze eerste fastfood hap bij de Burger King gegeten.

Toen met de Cable Car weer terug naar het hotel. Hier even een duik genomen in het zwembad. Voor San Francisco is het namelijk ongekend mooi weer. De zon schijnt lekker en het waait niet zo hard, wat het normaal wel doet. Nadat we lekker uitgerust waren zijn we weer op de Cable Car gesprongen richting Fisherman's Warf. We hadden namelijk al kaartjes van Alcatraz voor de afvaart van 18.10 uur. Op Fisherman's Warf was het gezellig druk. Aan het begin was meteen een Harley Davidson winkel. Hier moesten we natuurlijk ook even naar binnen. Erik kocht er nog een leuk shirt en toen moesten we op gaan schieten.

Snel over Fisherman's Warf richting Pier 33. Morgen gaan we hier de rest wel bekijken. Bij Pier 33 nog even vlug wat gegeten en toen konden we al boarden. De boot was er razendsnel en onderweg kon je mooi de skyline van San Francisco zien. We hebben echt geluk, want 's avonds ligt deze meestal in de mist. We hebben de rondleiding met de koptelefoons gedaan. De gevangenen vertellen tijdens deze tour zelf over hun tijd op Alcatraz. Interessant om te horen en leuk om te zien. Onvoorstelbaar om zo lang in zo'n kleine cel te moeten leven. Wel een verschil met de gevangenissen bij ons. Ontsnappen zou vanaf dit eiland onmogelijk moeten zijn en zelfs al zou het lukken dan zou je het niet overleven in het koude water. Toch is het een paar mannen gelukt. Na de tour moesten we nog een half uurtje wachten om op de boot te mogen en wat was dat koud. De zon was intussen bijna onder en het waaide heel hard. Toen we terug waren hebben we dan ook meteen een taxi gepakt terug naar het hotel waar we meteen zijn gaan slapen. Je voelt het tijdverschil toch echt nog wel.